JAK NA LETNÍ TOP FORMU

1. Začněte se zdravou a vyváženou stravou

Složení stravy ovlivlivňuje až z 90 % váš zdravotní stav, proto bychom si měli dát pozor na to, co jíme. Závislost na jídle a dnes možná už i alkoholu, je jedním z nejsilnějších zlozvyků v naší zemi. Česká republika je poměrně vysoko v žebříčku obézních lidí a pokud se ohlédnete v létě u vody, pak zjistíte, že kolem vás běhá spousta obézních dětí. Pokud chcete, aby vaše tělo bylo zdravé, je nutné přijímat hlavní složky stravy v co nejjednodušší formě a v určitých poměrech. Prostě základní jednoduché suroviny s minimem chemických úprav.Strava by tak měla obsahovat sacharidy (cukry, škroby, vlákninu), bílkoviny, tuky, vitamíny, minerály a dostatečný pitný režim.

Do vyvážené stravy rozhodně patří sacharidy, tedy celozrnné obiloviny, jáhly, rýže, kukuřice, obilná kaše, těstoviny, žitné pečivo, brambory, sladké brambory, celozrnný kus kus, quinoa, rýžové nudle, luštěniny a mnoho dalších zdravých alternativ, které jsou hlavním zdrojem energie k fungování lidského organismu.
Chybět nesmí dostatečné množství ovoce a zeleniny, obsahující vlákninu, vitamíny i minerály. (V ideálním případě 1-2 kusy ovoce denně.) V rozumném množství bychom měli konzumovat zdravé rostlinné zdroje jako luštěniny, sóju, tofu, ořechy, semínka,či mléčné výrobky.

Další složkou jsou bílkoviny, kde je hlavním zdrojem maso (např.: hovězí zadní libové, krůtí, kuřecí, vepřová kýta, vepřová panenka, králičí), mléčné výrobky (zakysané výrobky, sýry do 30% tuku v sušině), ryby (losos, pstruh, candát, treska, tuňák a v menší míře tučné ryby jako je kapr, makrela – neuzená), vejce, tempech, tofu a mořské plody. Alternativou může být mimo jiné i mléčný, rostlinný či živočišný protein nebo Inca Collagen (živý mořský collagen), který je k dostání například na recepci New Park GYM. Nezapomínejme na zdravé tuky (avokádo, ryby, maso, ořechy, olivový olej). Díky dostupnosti internetových eshopů, supermarketů a specialozovaných obchůdků, je možné najít mnoho dalších alternativ zdravých potravin, či nejrůznějších rostlinných alternativ, které ocení především vegani a vegetariáni. Pravidelná a pestrá strava je základ.


2. Zapomeňte na nesmyslné diety

Léto přímo svádí k rychlým dietám, jejichž účinky jsou okamžité, ovšem kromě jo-jo efektu mohou způsobit i vážné zdravotní komplikace. Hladovění a omezení různých potravit je pro organismus velice rizikové. Pokud bychom však měli rozepsat, kolik druhů diet existuje, mohla by z toho vyjít pěkně tlustá kniha. Ať už je moderní přerušované hladovění, keto dieta, sacharidové vlny a mnoho dalších, měli bycho si uvědomit, že jde pouze o krátkodobý styl stravování, který nebývá dlouhodobě udržitelný. Tělo nemůže přijímat důležité vitaminy a minerály. Dochází tak zatížení organismu, což může vést až k oslabení imunitního systému. Mimo jiné může dojít ke ztrátám vody v těle a snížení krevního tlaku. Vše často vede ke stresu, vypadávání vlasů, řídnutí kostí, ztrátě svalové hmoty a zpomalení metabolismu. Pokud si chcete udržet zdravé tělo v kondici, rozhodně zapomeňte na rychlé a krátkodobé diety. Potřebujete nenásilně a zdravě přijmout takový životní styl a režim, ve kterém budete zdraví a jako vedlejší produkt budete mít procento tělesného tuku v normě.


3. Zařaďte pravidelný pohyb

Pravidelný pohyb zlepšuje tělesnou zdatnost a pohybové dovednosti. Nejen že se nezadýcháte při výstupu do schodů, přestanou vás bolet záda a budete se cítit lépe. Cvičení zmenšuje stres a fyzické i psychické napětí. Těšit se můžete na příjemné benefity v podobě hezky vytvarované postavy a pevné pokožky. Sport všeobecně posiluje srdce isvaly, zlepšuje mobilitu, zpevňuje kosti i klouby a podílí se na kvalitě spánku. V dnešní době, kdy častěji využíváme dopravní prostředky, eskalátor a výtah, snižijeme možnost rychlejšího spalování tuků. Vyberte si váš oblíbený sport a zařaďte ho tříkrát až pětkrát týdně.

4. Vyzkoušejte kondiční trénink

Kondiční trénink je komplexní typ lekce, která zahrnuje všechny možné dovednosti, jaké sportovec potřebuje. Jedná se od vytrvalosti, obratnosti a výbušnosti až po sílu. Posílíte všechny části těla, od velkých svalů, až po nejmenší. Díky vysokointenzivnímu tréninku, kdy tělo pracuje ve vysokých tepových frekvencích, budujete fyzickou kondici a zároveň spalujete přebytečné tuky. Kondiční trénink je určen pro všechny, kteří se chtějí naučit správně používat své tělo a vyzkoušet si nejrůznější cviky a sportovní pomůcky. Vyberte si vysokointervalovou lekci jako je HIIT, TRX, kondiční příprava či kondiční trénink a hurá do toho.

5. Vyražte na procházku nebo za turistikou

Na procházku nepotřebujete žádné zvláštní vybavení, ani sportovní nadání, a přitom zdraví prospívá jako máloco jiného. Od snižování hmotnosti po dobrou náladu, zlepšení cukrovky, nebo snížení krevního tlaku. Chůze posiluje srdce, zlepšuje paměť, kvalitu spánku a podporuje hubnutí. Co víc, taková procházka bez mobilu vám jistě zlepší náladu. Zahoďte klíčky od auta a jděte na nákup pěšky, vyšlápněte schody, projděte se parkem nebo se vydejte za turistikou.


6. Zacvičte si s přáteli nebo zajděte na skupinovou lekci

Pokud se bojíte vyrazit do sportovního centra sami, vezměte s sebou kamarády nebo si zajděte na skupinovou lekci. Skupinové lekce jsou skvělým způsobem, kde se můžete nejen seznámit s ostatními, ale především zhubnout přebytečné kilogramy. Vytáhněte partnera z gauče a vyrazte na trénink.Posílíte svou fyzičku a navíc se můžete motivovat a snadněji dosáhnout cíle. Cvičení nemusí být nuda, když na to nejste sami. Navštivte skupinové lekce v New Park Gymu. Sportovní centrum nabízí velký výběr nejrůznějších skupinových lekcí, které jsou dostupné pro všechny, bez rozdílu na věku a kondici. Zakoupit můžete výhodné několika měsíční permanentky.


7. Nezapomínejte odpočívat

Nezapomínejte na dostatečnou regeneraci a odpočinek. Díky regeneraci rychleji získáte energii pro další cvičení, snižujete riziko možného zranění, urychlujete hubnutí a obnovu svalových vláken. Vyzkoušejte například kryokomoru, běžte si zaplavat, naložte se do ledu či studené vody a nebo se pořádně vyspěte. Aneb jak se říká, pán Bůh stvořil svět v šesti dnech a sedmého dne pak opočíval.

8. Pitný režim je základ

Při hubnutí je vhodné pít čisté přírodní pramenité a minerální vody, které kromě dostatečné hydratace organismu zajišťují doplnění důležitých minerálů (hořčík, vápník, draslík). Vhodné tekutiny mimo vody mohou být neslazené ovocné a bylinné čaje, 100% ovocné a zeleninové šťávy či zeleninový vývar. Navíc dostatečný pitný režim zrychluje metabolismus, napomáhá k dobrému stavu vlasů a pleti. Ideální množství tekutin je dva až tři litry za den.


9. Omezte sladké a slané dobroty

Průměrně člověk zkonzumuje 73 kg cukru za rok. Málokdo si uvědomuje, že bílý cukr může být životu nebezpečný v podobě vysoké hladiny cukru v krvi. Vyhnout bychom se mu měli hlavně proto, že oslabuje imunitní systém, zhoršuje paměť a pomáhá k nadváze. Nahraďte sladké dortíky například sezóním ovocem.

Pohádka sůl nad zlato mnohdy v reálném životě neplatí. Bohužel dnes sůl najdeme téměř v každém pokrmu či chemicky upravené potravině. Denně zkonzumujeme několikanásobné množství doporučené dávky.Světová zdravotní organizace WHO (www.zdravi.euro.cz) informuje o tom, že dospělý člověk by měl zkonzumovat méně než 5 gramů soli. U dětí se množství soli stanovuje v závislosti na velikosti, věku a energetické potřebě. Nadbytek soli zbůsobuje zvýšení krevního tlaku, jehož hlavní příčinou jsou smrtelné cévní mozkové příhody, srdeční selhání, či infarkty.


10. Pozor na alkohol

Že alkohol škodí zdraví a hubnutí nepodporuje, je všeobecně známo. Alkohol napomáhá k rychlému ukládání tuků a pro tělo je přínosem jako prázdné kalorie (našemu tělu nedodává žádné nebo minimální nutriční hodnoty). Pití alkoholu může mít negativní vliv na celkové fyzické i psychické zdraví. Dlouhodobé užíváníalkoholu poškozuje pžedevším játra, mozek, nervy a srdce. Léto, párty a koktejl možná patří dle mnohých k letnímu programu, důležité je si však uvědomit náš cíl. :)