Jak důležitý je strečink a proč ho nevynechat

I když je strečink důležitou součástí sportovního výkonu, málokterý sportovec na něj klade velký důraz. Strečink není příliš oblíbená činnost, a tak je velmi často opomíjen. Je však několik důvodů, proč na něj nezapomínat.

Strečink pochází z anglického slova „stretch“ a znamená roztažení, napětí, napínání, natažení, rozpínání. Jde o účinnou metodou, která přirozeně a šetrně připraví svaly i oběhový a dýchací aparát na zvýšenou zátěž nebo na běžné fungování lidského těla – tedy slouží jako rozcvička. Není proto určená jen sportovcům, ale všem, kteří chtějí svá těla udržovat v dobrém stavu a užívat vhodné a časově nenáročné cviky.

Střečink optimálně připraví vaše tělo a tělesné fukce k výkonu. Nejen, že brání poškození svalů, především zlepšuje celkový sportovní výkon. Rozcvičku je možné zařadit ke každému výkonu.


Proč je strečink důležitý?

• Zvyšuje výkonnost
• Udržuje pružnost svalů a šlach, přičemž nedochází ke zkrácení svalu
• Je důležitý pro správné držení těla a správnédýchání
• Zlepšuje ohebnost a kloubní pohyblivost
• Uvolňuje celé tělo
• Snižuje riziko úrazu
• Zvyšuje odolnosti vůči únavě

Jak na rozcvičku, pokud jsem úplný začátečník?

Strečink by se neměl začínat bez zahřátí a prokrvení svalů. Vhodné je si chvíli zaběhat, udělat pár dřepů či několik krouživých pohybů pažemi. Vaše tělo musí být maximálně uvolněné, protože zatuhlý sval kvalitně neprotáhnete.
Každá pohyb provádějte pomalým a plynulým pohybem. Když ucítíte v protahovaném svalu napětí, zpomalte nebo zastavte. Musíte pociťovat pouze mírný tah, v žádném případě se nerozcvičujte přes bolest. Při protahování postupujte velice pomalu, dejte si na čas a k dané části těla se také pomalu nahýbejte. Jeden cvik by měl trvat 20–30 sekund, podle potřeby jednotlivé cviky opakujte vícekrát.

I když nás k protažení a strečinku vedli učitelé v tělocviku, pravděpodobně si již vše nepamatujeme. Moderní doba však nabízí různá tréninková videa, která jsou k vidění na internetu.


Jak a kdy správě protahovat?

Před tréninkem, po tréninku, během tréninku i během dne, všechno je správně.

Začněte strečink s trenérem

Pokud si netroufáte strečink provádět sami, nebojte se požádat zkušeného trenéra o radu. CrossFit New Park nabízí lekci s názvem „Kompenzace“, kterou vede trenérka Kateřina Vašíčková. Lekce je zaměřená právě na strečink a správné protažení těla. Kompenzovat a regenerovat zde budete často používané partie těla.

Mějte na paměti, že strečink je individuální, a je tedy důležitý váš vlastní pocit z protažení, nikoli dosažený rozsah. Hlavní je cítit se dobře.